Prodej vlastních výrobků se může týkat velké spousty produktů. Děláte domácí marmeládu, máte slepice, které nesou více vajíček, než byste zvládli spotřebovat, urodilo se vám hodně ovoce a zeleniny, tvoříte doma v truhlářské dílně, šijete oblečení pro děti, vyrábíte netradiční šperky nebo domácí kosmetiku.
Kde všude se dá prodávat v online světě?
V dnešním online světě je to jednoduché. Své výrobky můžete začít nabízet už na pár kliknutí, možností je celá řada.
Vlastní e-shop
Tato varianta rozhodně není vhodný tip na to, kde začít prodávat, pokud ještě nemáte s prodejem předchozí zkušenosti. Vybudovat a provozovat e-shop něco stojí, a to se ještě nebavíme o marketingu. Musíte o sobě nějak dát vědět a první klienti se získávají opravdu těžko. Všechno tohle navíc sebere spoustu času, který byste mohli věnovat raději výrobě produktů.
Bazary
Na bazarech prodáte kdeco. Musíte ale počítat s tím, že nejsou nijak specializované, a tak se v nabídce všeho možného vaše výrobky velmi snadno ztratí. Navíc fungují jen pro některé typy produktů a výrobků. Jsou věci, které lidi na bazaru příliš často nehledají. No řekněte sami, už jste se někdy šli podívat na web nějakého bazaru, když jste sháněli domácí marmeládu?
Sociální sítě
Ty překvapivě dobře fungují. Poměrně snadno a úspěšně se dá prodávat na Facebooku, ať už na Marketplace, nebo ve specializovaných skupinách na prodej. Přidejte se do tematických skupin souvisejících s tím, co nabízíte, nebo do skupin zaměřených na města ve vašem okolí. Nejde však jen o Facebook. Své věci lze nabízet třeba i na Instagramu. Tam už ale musíte mít vybudovanou nějakou uživatelskou základnu, nebo si platit reklamu, aby si vás vůbec někdo všiml.
Portály pro prodej vlastních výrobků
Na internetu najdete i několik portálů, které jsou určené přímo pro lidi jako vy. Fungují jako prostředník mezi vámi a vašimi zákazníky. Umožňují vám nahrát produkty, zajišťují za vás marketing. Přesně to děláme i my na Srdcetvor.cz. Inzerují u nás stovky autorů, prodávají nejrůznější zajímavé produkty.
Kde prodávat své výrobky a výpěstky offline?
I v „reálném“ světě je přece spousta příležitostí. O řemeslné výrobky je obrovský zájem na farmářských trzích, řemeslných trzích a jarmarcích. Porozhlédněte se, určitě se nějaké takové akce konají i ve městech ve vašem okolí (jarmarky a trhy můžete hledat na mojetrhy.cz). Jen je potřeba počítat s tím, že tam budete muset dojet. Něco stojí pronájem stánku a také budete muset obětovat svůj čas. Dostatečnou odměnou však jsou reakce zákazníků, kteří vám výrobky pochválí.
Další variantou pro odvážné nebo pro ty, co mají nějaké kontakty, je nabídnout své výrobky v nějaké kamenné prodejně. V tom případě se samozřejmě musíte domluvit s provozovatelem prodejny a například mu nechat nějakou drobnou provizi z vašich prodejů. Handmade výrobky by mohly najít tu správnou klientelu třeba v obchodě se zdravou výživou, v květinářství či prodejně s dekoracemi.
Podmínky prodeje vlastních výrobků
Magická hranice 50 tisíc korun
Ať už přes internetové bazary nebo portály typu SrdceTvor.cz, Fler.cz či Vinted.cz prodáváte cokoliv, do 50 000 Kč ročně to můžete dělat, aniž byste na to museli řešit jakoukoliv administrativu. Dříve byla hranice 30 000 Kč (stále platí pro příjmy z roku 2023), od roku 2024 se zvedla na padesát tisíc (viz Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb, § 10). Do této částky se jedná o tzv. příležitostný příjem. Na ten nemusíte mít žádnou fakturu, ani se nemusí danit. Při překročení částky příjem uvádíte v daňovém přiznání a odvádíte z něj daň.
Ale pozor, tato výjimka se nevztahuje na OSVČ, tedy na lidi, kteří už mají živnostenské oprávnění zřízené. Pro ty příležitostný příjem neexistuje. Jestliže vykonávají činnost, na niž mají živnostenské oprávnění, musí ji přiznávat a danit, i kdyby za rok nedosáhli na částku 50 tisíc korun.
Kdy potřebujete živnostenský list?
Ať už se rozhodnete pro nějakou formu online prodeje, nebo pro prodej na farmářských trzích, jedno je jisté. Pokud jde o soustavnou činnost, potřebujete na ni živnostenský list. A musíte si to ohlídat sami. Provozovatelé farmářských trhů nebo online portálů, přes které prodáváte, se na to ptát nebudou. Fungují jen jako prostředníci, celé je to na vaši zodpovědnost. I když někteří organizátoři akcí rovnou važadují IČ v přihlášce.
Co znamená soustavná činnost? Tento pojem je samozřejmě do značné míry subjektivní, a pokud jste dobří vyjednávači, možná byste to s případnou kontrolou uhádali. Jedno je ale jisté. Pokud si plánujete prodejem svých výrobků přivydělávat, soustavná činnost to na 99 % je. Pojďme si dát pár příkladů.
- Pan Honza se baví výrobou proutěných košíků. Při městské slavnosti u něj ve městě by rád pár košíků prodal. Jednalo by se o prodej maximálně o víkendu, nebo o dvou.
Je to soustavná činnost? Bude se jednat jen o víkend nebo dva! Už z tohoto vyjádření se však zdá, že pan Honza uvidí, jak mu prodej půjde, a pokud se košíky budou prodávat, v prodeji bude pokračovat. Dá se očekávat, že se bude jednat o soustavnou činnost. - Paní Jana měla letos obrovskou úrodu jablek a neví, co by si s nimi počala. Rozhodla se je tedy nabídnout ve facebookové skupině svého města, jestli by je někdo neodkoupil.
V tomto případě nejde o soustavné podnikání. Paní Jana má jen jednorázovou várku jablek, která chce prodat.
Při prodeji vlastních výrobků ale tedy ve většině případů jde o soustavnou činnost. Určitě existuje spousta prodejců, kteří prodávají bez živnostenského listu, dělají to ovšem na vlastní riziko. Šance kontroly je pochopitelně malá. Jaká je však šance, že dokážete, že váš prodej není soustavný?
Vyřízení živnostenského listu stojí 1000 Kč. Stačí zajít na živnostenský úřad a ohlásit tam volnou živnost Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona, obor činnosti „Výroba školních a kancelářských potřeb, kromě výrobků z papíru, výroba bižuterie, kartáčnického a konfekčního zboží, deštníků, upomínkových předmětů“ a dále obor činnosti „Velkoobchod a maloobchod“ (viz hezky zpracovaný a stále aktuální text Chcete prodávat na trhu? Raději investujte do živnostenského listu). Pokud už živnostenský list máte, přidání nové živnosti vás vyjde na 500 Kč. Ale pozor, nezapomínejte, že jako OSVČ máte povinnost přiznávat a danit příjem v libovolné výši (i pod 50 000 Kč).
A co další administrativa například z hlediska hygieny?
Podmínky prodeje vlastních výrobků určených ke konzumaci podléhají navíc hygienické kontrole.
Věděli jste, že existuje Kodex farmářských trhů? Provozovatelé farmářských trhů mají daná pravidla, koho mohou na takový trh vpustit – musí se jednat o malé podnikatele, nejlépe regionální, farmářské trhy jsou hodně o potravinářských produktech. A právě s prodejem potravinářských produktů se pojí mnoho dalších povinností. Nejen na farmářských trzích, ale i na jarmarcích nebo v pojízdných provozovnách.
- Pokud se rozhodnete otevřít si na trzích přechodný stánek pro maloobchodní prodej potravin, musíte to oznámit Státní zemědělské a potravinářské inspekci (SZPI). Formulář najdete zde, jde to vyřešit i online, oznámení ale musíte podat nejpozději ke dni zahájení činnosti.
- Jestliže budete mít trvalý mobilní stánek s občerstvením, máte oznamovací povinnost rovnou ke krajské hygienické stanici (nemusíte vyplňovat formulář pro SZPI).
Následně je potřeba dobře si pohlídat veškeré zdravotní předpisy a také předpisy o tom, jaké názvy vůbec pro své potraviny můžete používat. Musíte například zajistit udržování potraviny při stanovené teplotě, je třeba uvádět veškeré informace o alergenních látkách atd. Veškerý soupis najdete přímo na webu SZPI v sekci F o informacích pro spotřebitele. Podle toho, jestli nabízíte potraviny nebalené, zabalené apod. se řídíte různými paragrafy a vyhláškami.
Na farmářských trzích dále musíte zajistit:
- Nebalené potraviny je třeba ochránit před prachem, kontaktem se zemí, rukama prodejce i kupujícími.
- Plochy stánku, na něž pokládáte potraviny, musí být omyvatelné a čisté.
- Pro potraviny jako maso, mléko, čerstvé šťávy apod. musíte mít chladicí zařízení.
- Je třeba zařídit přístup k sociálnímu zařízení.
- K nebaleným potravinám, které dělíte, musíte mít připravenou pitnou vodu, abyste mohli omývat ruce i nářadí.
Jsou to předpisy, které dávají smysl. Na co si ale dejte pozor, je názvosloví. Jestliže potravinu budete označovat jako “přírodní”, “domácí”, “čerstvá” atd., musí splňovat požadavky v § 2 vyhlášky č. 417/2016 Sb. o některých způsobech označování potravin.
Zdá se vám to všechno přísné? Požadavky na prodejce potravin jsou na první pohled opravdu komplikované. Buďme za to rádi, vždyť právě to zajišťuje vysokou kvalitu a čerstvost potravin. Kromě toho tyto procesy nastavíte na začátku. Pouze na začátku vás to bude stát čas navíc, jakmile si vše zajedete, už se na vše budete dívat jako na samozřejmost.
Kde budete prodávat vy?
Jak vidíte, existují jednodušší a složitější cesty. Někdy nemáte na výběr – třeba potraviny se budou těžko prodávat na portálu, jako je Srdcetvor.cz. Na druhou stranu se dají nabídnout v lokálních facebookových skupinách. Je třeba najít to, co bude fungovat pro vás. A hlavně se na začátku snažte vybrat si snazší cestu. Vždyť prodej vlastních výrobků má být hlavně radost!